Hästarna - 31/3

Första ridpasset på Långängen ! 
 
Vi gjorde i ordning hästarna ute i solen, sedan påstränade jag Rico en stund, och sedan uppsittning. Tänkte sitta upp direkt när jag skulle ställa mig upp på ena sidan, men han reagerade redan när jag tog sats uppåt, hejdade mig lite och då gjorde han detsamma. Ställde mig upp 2-3 gånger till, och han blev lite mindre spänd för varje gång. Sedan la jag snabbt över benet den sista gången jag ställde mig upp, han spände till men stod stilla i alla fall. Massa beröm. 
 
Vi red bort till ridhuset, och eftersom det var tomt där så red vi ett pass där. På vägen dit var Rico jättespänd, såg spöken hundra meter bort och tittade på allt. Han var lite tittig de första kanske tio minutrarna i ridhuset också men det släppte mot slutet.
 
Ridhuset var stort och fint, men vägen ligger precis intill så det bullrade konstant utifrån. Det var ovanligt mycket trafik just då. Våra hästar brydde sig inte om det i alla fall :) Så nej, trafiken var inget problem allt för Rico. Däremot var det spöken på kortsidorna och på ena långsidan var det massa märken på väggen som Rico trodde skulle äta upp honom. Men när han reagerat av sig på allt det där så jobbade han på väldigt bra. 
 
Det är allmänt känt att jag alltid har haft svårt för att rida självständiga pass, särskilt när jag inte ridit lektion på väldigt länge. När jag rider lektion regelbundet varje vecka kan jag utan problem öva vidare på de övningar vi gjort på lektionerna, men nu har jag inte ridit lektion (än mindre dressyr) på så länge. Jag fick en total blackout och kom inte på en enda övning att rida. Men efter x antal meningslösa varv på fyrkantsspåret bestämde jag mig för att göra något vettigt utav passet. Jag tänkte mig att jag hade en ridlärare där, jag har ändå ridit så pass mycket lektioner i mitt liv att jag vet ungefär vad mina tränare säger, vad de säger åt mig att göra i vissa situationer mm. Den stunden i slutet då jag red lite mer ordentligt, så filmade pappa, och den filmen kommer jag lägga upp nu så fort jag hinner. 
 
Här är en liten bild från den filmen :) 
 
 

Kommentarer
Postat av: emily

Åh nej rid inte i dalstas ridhus!!! De har uselt underlag. alla flyr från det stallet. har själv stått där. har fyra kompiar vars hästar blev halta pga underlaget. var även där julius blev halt. o en av mina kompisars hästar har blivit så illa skadad pga ridhuset att hon blev sällskaps häst :-( o rid inte för kicki hon är galen! Hon har ingen utbildning alls o andreas blev vettskrämd när han hörde hur hon la upp lektioner. rid hellre bort till wiad. de har jättebra ridunderlag. dalstas ridhus har inte ens en matta utan enbart asfaltskross o sand. blir svåra belastnings skador av det...

Svar: jag svarar dig på facebook emily !
Madde Andersson

2013-03-31 @ 17:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0