Analys av ridfilmer

Jag har tittat på filmerna från Pay and Ride´n flera gånger nu, och jag har analyserat och skrivit ner allt på papper. Kvar att göra är att jämföra protokollet med de båda filmerna för att få bättre förståelse för hur domaren dömer, samt lära sig se vad som är bra och vad som är mindre bra. Nu var ju denna domare väldigt snäll i bedömningen eftersom det "bara" var en träningstävling, men jag kan ändå se på vilka moment jag fick högre respektive lägre på. 
 
Detta behöver jag förbättra utifrån filmerna: 
 
Halterna behöver bli rakare.
Han tenderar ju att slänga ut bakdelen åt höger, men här har jag redan fått veta hur jag ska göra för att korrigera det, så det är bara att öva vidare så att det sitter. 
 
Mellangångarterna och den förlängda steglängden/språnglängden.
Vi måste öva på att växla upp tempot bättre. Han har ju fått ett friskare och bättre tempo i sin grundtrav men då krävs det att han tar sig ännu mer framåt och länger kroppen när han ska göra mellangångarterna, så att det blir någon skillnad! Vi ska nog släppa lite att öva detta på diagonalerna, och istället öva det på andra linjer, lite i taget och trappa upp sedan så han kan gå lite längre i det tempot.
 
Mina armbågar (fortfarande).
Faktiskt har de blivit mycket bättre men jag behöver fortfarande tänka på dem hela tiden för att de ska hamna på sin plats. Det kan ta tid att ändra ett sitsfel så det är bara att fortsätta öva på detta tills det sitter. 
 
Upp med blicken.
Min blick har blivit mycket sämre sedan jag "började" med dressyr. Det blir ju lätt hänt att man vill titta ner på hästen för att hela tiden kolla hur den går, om den är rak eller ställd i nacken osv. 
 
Längre hals i skritten. 
I LB:1 2015 ska man länga formen i skritten på diagonalen och där måste jag länga halsen ännu mer. Egentligen är detta inte något som vi direkt behöver "träna" på, utan bara tänka på det när vi rider igenom programmet. Att man ska länga halsen mer än vad man kan tro. 
 
Galopparbetet. 
Ja, hela galopparbetet behöver förbättras. Jag ska planera in lite gymnastikhoppning, tömkörning, galoppbommar och under dressyrpassen ska jag verkligen jobba igenom honom ordentligt och komma till det läget att vi kan växla mellan hög form och låg form, i nuläget kan han nästan bara gå i en hög form i galoppen. Jag ska även börja introducera lite förvänd galopp för honom. 
 
Galoppdiagonalerna. 
Jag behöver fortsätta träna på övergången arbetsgalopp-mellangalopp-arbetsgalopp-trav som är på galoppdiagonalerna i LB:1 2015. Skillnaden mellan arbetsgalopp och mellangalopp måste bli större och avbrottet till trav får inte komma innan vi kommit ut till bokstaven, sedan ska han ju inte fatta ny galopp i hörnet, vilket han gärna gör! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0