Pay and Ride 12 April

Igår var det full rulle hela dagen, och när jag väl kom hem hade jag inte orken att plocka fram datorn - så här kommer nu inlägget om Pay and Ride´n! 
 
Framridningen gav inte de bästa förutsättningarna, eftersom det blåste storm med riktigt starka byvindar + regnade till och från. Utebanan där man red fram var dessutom extremt stor och det låg lite hinder och bommar framme, som jag ibland kände var ivägen haha.. Underlaget var bra på den halvan närmast utgången men längre bort på banan var det ganska mycket gropar och ojämnt underlag så vi försökte att inte rida där så mycket.
 
Rico var spänd och inte helt förutsägbar. Det tog säkert 30-40 minuter innan han började slappna av i traven, och sedan var det ju dags för galopp, och varje gång jag försökte galoppera honom kom det någon stark byvind som fick honom att flippa ur. Han har ju sin bakgrund av att skrämma sig själv och kan då dra iväg, vilket han försökte göra några gånger. Men jag lyckades rida på en mindre (15-20 meters) volt i galopp i några varv mot slutet av framridningen. Dock blev han endast uppvärmd, för jag fick ingen chans att verkligen jobba igenom honom i varken trav eller galopp då han inte var tillräckligt avspänd för att kunna arbeta. 
 
Programridningen var sedan inne i ett ridhus, och där blev han lite mer avslappnad men han var fortfarande för spänd och tittig för att komma till sin rätt. Programridningen gick inte särskilt bra - han var spänd och tittig. Jag red även fel två gånger för att jag blandade ihop det nya LB:1 med det gamla programmet.. Sedan ställde han sig ju och kissade i ett hörn mitt i programmet, och efter det var han ju lite rädd för sin egna kisspöl när han sedan skulle rida förbi samma hörn igen. Han råkade gå för nära väggen en gång så att min stigbygel slog i, vilket han också blev lite rädd för. Han saktade av till trav i galopprogrammen, fattade galopp ur travprogrammen osv. Han hade mycket energi men på grund av tittigheten så fanns ingen framåtbjudning. Mot slutet av programmet blev han dock lite bättre framåt och mer avspänd. 
 
 
 
 
 
Efter jag ridit programmet så sa domaren att det var paus i 5 minuter så jag kunde rida runt lite där inne i ridhuset medans om jag ville, och då passade jag på att rida igenom programmet igen! 
 
Vid det här laget hade ju Rico redan kollat av hela ridbanan (och kisspölen hade nästan torkat så den var inte läskig längre haha!) och han var då mycket mer avspänd och hade betydligt mycket mer framåtbjudning. Vi fick därför ett väldigt bra flyt genom hela programmet och en toppen ridkänsla! Sedan efter jag ridit programmet den andra gången så kommenterade domaren att det såg mycket bättre ut nu i andra rundan och att man då kunde se hans potential - han behöver bara lära sig att slappna av snabbare när han kommer in på banan! 
 
Ibland har man ju riktigt tur - att det råkade vara en paus efterråt och att vi därmed fick rida en runda till räddade verkligen dagen! Istället för att åka hem besviken och frustrerad så fick vi båda åka hem med en positiv känsla i magen. Rico såg i alla fall riktigt nöjd och glad ut efterråt, jag tror nog att han kände av att jag var stolt och då blev han också det :D
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - klickerträning och unghäst ・゚♥ ✞

Jag tror mycket av det där ligger hos dig också, när ni hade ridit programmet och det var paus, först DÅ kanske du slappnade av? Och då gjorde han också det. Hästarna tänker ju lite såhär "om hon sitter och spänner sig och är nervös MÅSTE det ju vara något läskigt här inne" typ. :) <3

Svar: Jo absolut är det så! Jag måste bli bättre på att kunna slappna av trots att Rico är spänd, för då smittar det liksom av sig :)
Madde Andersson

2015-04-13 @ 22:07:28
URL: http://neapocalypse.se
Postat av: Annie

Toppen att du fick rida igenom programmet en gång till. Ska själv rida LB:1 i helgen och är så rädd för att rida fel väg. Typ rida upp på medellinjen direkt efter galoppen. Eller svänga höger efter uppridningen istället för vänster. ;)

Svar: Ja men precis, det är så förvirrande haha! Så roligt, lycka till!! :D
Madde Andersson

2015-04-16 @ 14:39:28
URL: http://anniehorselife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0