Analys av ridfilm

Jag hade 3 korta filmsnuttar från det senaste ridhuspasset med Rico. Själva ridpasset i sig tyckte jag gick ganska bra, men jag hade inte riktigt den känslan jag var ute efter i slutet. Egentligen skulle jag behöva se en film från mitten av passet, eller i slutet fast medan vi fortfarande jobbar med någon övning.
 
Det är när vi travar av i slutet av passet som våra "största" svagheter kommer fram. Rico är inte lika stadig eller balanserad i den lägre formen, och när jag lägger ner honom mot slutet av passet och rider lätt så blir jag mycket mer framåtlutad i sitsen. De utvecklingsområden jag skrev ner utifrån filmerna är ganska starkt relaterade till dessa "svagheter", och det är helt enkelt något vi behöver jobba vidare på.
 
Något som var positivt på filmerna var att man kunde se hur små osynliga hjälper jag kunde använda för skritt-trav-övergångarna. Och sitsen såg faktiskt bättre ut i första filmen då jag satt ner i sadeln. Men för att förbättra sitsen mer så ska jag succesivt länga lädrena ett eller två hål till, så jag verkligen kan komma ner djupare i sadeln, för det tror jag kommer göra mycket! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0