Dressyrträning för Anette Westerberg

Idag var det då dags för dressyrträning! Det var lite kämpigt att ta sig till dressyrträningen idag. Eftersom jag går i skolan på fredagar så blir det alltid lite stressigt för mig att hinna ta mig från Stockholm till Örebro i tid tills dressyrträningen börjar på kvällen, men just idag tog jag ett tåg som gick 1h tidigare - just för att slippa stressa innan jag ska rida. 
 
Självklart gick ingenting som planerat ändå, eftersom mitt första tåg hade dragit på sig en 30 minuters försening, vilket i sin tur ledde till att jag missade bytet i Eskilstuna och fick vänta i 50 minuter på nästa tåg där... Det tog 3h för mig att ta mig från Stockholm till Örebro, när det normalt sett tar 1,5h. 
 
Men jag hann i alla fall. Stressen kunde jag faktiskt lägga åt sidan så fort jag kom till stallet, och all min fokus kunde istället riktas mot själva ridningen. En liten påminnelse till mig själv, och till er alla, är att det inte är någon idé att haka upp sig på sådana saker som man själv inte kan påverka (så som tex SJ-strul..). Istället kan man lägga energin på att göra det bästa av det man faktiskt kan påverka, som ens egna ridning. 
 
Dressyrpasset idag gick i alla fall bra, men det var lite tufft. Vi tränade lite extra på förlängd steglängd och mellantraven på diagonalerna, eftersom detta kommer i LB:1 2015. Till en början rullade Rico över i galopp flera gånger, men det gällde då bara att vara konsekvent, och inte "bestraffa" honom för att han försöker göra det han tror är rätt, utan korrigera - Gör om, gör rätt! Jag ser det som väldigt positivt att han valde att gå framåt när det blev jobbigt, istället för att sakta av farten. Det tyder ju ändå på en vilja att gå framåt, trots att han inte är helt balanserad och stark i längningarna ännu. Jag fick några bra tips på vägen gällande detta. 
 
Idag var dock mina armbågar riktigt illa bitvis. Min sits är okej så länge jag hela tiden sitter och tänker på att dra bak axlarna och in med armbågarna - då ser det bra ut. Men idag var det så mycket fokus på andra saker i ridningen och då glömde jag bort min sits. Så det ska jag verkligen jobba vidare på, tills armarna sitter på plats automatiskt och jag inte behöver sitta och tänka på det hela tiden. 
 
En positiv sak för idag var att jag längde stiglädrena ett hål mer än vanligt, vilket gav mig en mycket djupare och bättre sits (bortsett från armbågarna då haha). Det kändes som att jag lättare kunde sitta ner och hålla balansen i sätet och jag fick inte samma känsla av att hela tiden vara framåtlutad. Stort plus! 
 
Pappa filmade några klipp vilket jag ska studera noggrannt och analysera, och jämföra med den förra filmen. 
En trav-längning. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0