Vad är jag bra på?

En sak som jag tycker är otroligt viktigt (för alla ryttare) är att vara medveten om ens styrkor och svagheter. Häromdagen skrev jag därför ner en uppdaterad lista i mitt anteckningsblock, på mina och Ricos styrkor och svagheter/utvecklingsområden. 
 
Det absolut svåraste var såklart att komma på vad jag är bra på. Av någon anledning är det ju inte särskilt accepterat att anse sig själv som duktig på något, särskilt i ridvärlden och bloggvärlden där man inte får tro att man "är något". Många hyschar ner sina styrkor och lyfter endast svagheterna och de problem vi har med vår häst, men för att det inte ska bli allt för negativt måste även lyfta fram vad vi är bra på, vilket oftast är fler saker än vi tror. 
 
Såhär ser det nu ut i mitt anteckningsblock: 
 
STYRKOR 

Madde: 
1. Bra grundsits 
2. Mjuk och lätt i handen 
3. En "thinking rider" 
4. Relativt god rörlighet i ländrygg 
5. Relativt bra på att hålla lugnet 

Rico: 
1. Relativt liksidig (behöver ridas lite rakare i h.v)
2. Mjuk och känslig 
3. Den höga formen och samlade gångarter 
4. Bra grundgångarter 
5. Lyhörd, särskilt vid övergångar 
 
SVAGHETER/UTVECKLINGSOMRÅDEN

Madde: 
1. Tenderar att placera vänster skänkel längre bak 
- detta ska jag hela tiden tänka på i ridningen och korrigera
2. Tendens till axlar fram/armbågar utåt 
- stärka rygg och mage (core) på gymmet
3. Något framåtlutad i sitsen 
- samma som ovan
4. Behöver bli något rörligare i ländryggen, samt höftböjaren. 
- stretcha efter varje träningspass (ridning och gym)
5. Måste tänka på att ALDRIG stressa. 
- för det första ska jag undvika att sätta mig själv i en stressfylld situation, men om det någon gång skulle uppstå så ska jag bara ta 3 djupa andetag och ta det lugnt och ha tålamod

Rico:
1. Stilla halter 
- öva, öva, öva
2. Kunna ridas ännu mer off legs 
- vara noga och konsekvent i min ridning, våga släppa benen och endast lägga till skänkeln vid behov 
3. Behöver stärkas mer i lång/låg form 
- ägna längre tid av ridpasset åt stretchningen före och efter, samt leta fram bra övningar som får hästen att slappna av och söka sig mer neråt 
4. Galoppen behöver stärkas 
- rida mer i galoppen och stärka med diverse övningar (med och utan ryttare, på ridbanan samt ute)
5. Förlängning av steglängd 
- succesivt leka fram längre steg med bättre tryck, börja smått och öka mer vartefter
 
 
Det är så viktigt att vara konstruktiv, och ha ett problemlösande sätt att tänka, när man pekar ut sina utvecklingsområden. Svara alltid på frågan "hur ska jag gå tillväga för att förbättra detta?". 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0